India-2006

India-2006

söndag 22 maj 2011

2011-05-22

I dag skriver jag på Svenska.
Nu är det Maj månad och året är 2011. Vilken vinter vi har haft och var kallt det har varit.
Kallast på väldigt länge.
Striderna i Egypten började och Mobarak avgick. Följderna på det blev att länderna runt omkring började på samma sätt. Det har varit stora strider i Lybien och Kaddafi skall ställas inför rätta.
Usama Bin Laden sköts till döds i sitt eget hem i Pakistan.
Jordbävningen i Japan som har varit den värsta på länge, de väntar en ännu större jordbävning.
Många människor fick sina liv förstörda. Deras hus hem.villor, jobb och vänner dog.
Översvämningarna i Australien drabbade väldigt många.
Det är inte så länge sedan översvämningarna drabbade Pakistan och jag själv satt i ett hotell rum nere i södra Turkiet i +45 grader varmt.
 Pust, var varmt de var. Min tanke slog mig på en gång.
Efter en dags rundtur i Turkiet, sitter jag med coca-cola i handen  och tittade på CNN nyheter som sänder över hela världen.
 Lever i lyxhotell och så händer de oväntade i Pakistan, ett helt land drabbades. Inget hem, ingen cola får de att dricka,ingen sovplats . Hela deras liv förstördes.  Livet är orättvis. Det får en att tänka till 100 gånger varför man lever här på jorden.
Här i Sverige krävs det att man skall vara tacksam till livet,pengar skor och kläder.
Jag undrar många gånger om man är så kaxig då om vi här i Sverige hamnar i samma elände som Pakistan.
Då kanske man tänker på hur bra vi hade det och hur kunde detta elände ske.
Jag tror att Sverige kommer att drabbas på något sätt av de som händer och man vet inte, vad,var och hur.

Dessa saker får mig att tänka om och få större förståelse på livet,människor, pengar, relation till Jesus. Det är bra att de skakas om i vårat land och vi måste nog inse att hur viktigt det är att ta hand om varandra,vår miljö, pengar och våra attityder.

Det var någon som sade att de skulle vara ett katastrof år och det stämmer.
För ett år sedan så ut bröt en vulkan aska på Island. Nu kommer nästa vulkan på Island.
Förra gången så pågick det i en månad och vi får vänta och se hur länge den håller på.
De har drabbat en del flygtrafik till Island.
Jag minns hur den drabbade  hela världen förra året, alla flyg var inställda  på nästan alla destinationer runt om i världen.
Ekonomin sjönk långt och har inte varit så sedan 2 världskriget.
Många har förlorat sina jobb sedan dess och hittat nya jobb.
Flygtrafiken har kommit igång och allt som de ska vara på Arlanda.

Vi lever på 2000-talet och världen har förändrats.

Det ska bli intressant att följa denna utveckling, men just nu får inga plan flyga nära Island.

Nog om detta.

Jag satt och titta på Youtube- klipp, Nord och syd-serien. Den gick i slutet på 80-talet, tänk vad tiden går fort.
Serien bygger på de krig som utspelades i slutet på 1800-talet.
Slaveriet avskaffades och många slavar blev fria.
Striden mellan Nord och Syd, både politiskt , ekonomiskt och den tro som fanns bland de svarta.
Jag minns den stridssången de sjung när jobbade ute på fälten. Den sången gjorde att de blev fria från slaveriet. Många böner bads under kriget för att de skulle bli fria.
Striden mellan hur vi såg på varandra på den tiden.
Älska eller hata den som fanns vid en sida eller den man mötte på gatan.
Min stora fråga är hur relationen idag ?  Hur ser vi på andra människor runt omkring vår värld i dag ?
Det är mycket att tänka på .

Mycket av de som man gjorde igår speglar också det man gör idag. Det gäller både politiskt och de religiösa områden.

Det man sår får också skörda.

Det skulle vara roligt att besöka USA och uppleva vilda västern.

 Vi har en underbar sommar framför oss och en härlig semester snart.

Jag vill önska alla i Sverige en trevlig sommar med mycket värme,sol och bad.

                                                                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar